89897841

چه محصولی برای صادرات مناسب است؟

محصولاتی که مواد اولیه آن‌ها در ایران تولید می‌شود، گزینه‌های بسیار خوبی برای صادرات هستند. البته بحث من کلی است، مثلا نمی‌گویم چون مواد اولیه سیب در ایران وجود دارد، پس سیب گزینه خوبی است. من کلیتی را بیان می‌کنم که آن را برای خودتان به‌عنوان سرتیتر در نظر بگیرید.

وقتی می‌خواهیم محصولی را انتخاب کنیم، باید بدانیم آیا مواد اولیه آن در ایران موجود است یا خودش وارداتی است، باید از کشور دیگری به ایران وارد شود و بعد ما آن را به جای دیگری صادر کنیم یا محصولی است که  مواد اولیه آن از کشور دیگری وارد می‌شود، ما در ایران فرایندهایی روی آن انجام می‌دهیم و بعد این محصول را صادر می‌کنیم؟

محصولاتی که باید در ایران کارهایی روی آن‌ها انجام شود، گزینه‌های بسیار خوبی برای صادرات هستند. مثلا مواد اولیه نوشابه از کشورهای دیگر وارد می‌شود، در ایران پردازش‌ها و فرایندهایی روی آن انجام می‌شود و بعد ما می‌توانیم این محصول را صادر کنیم. نمونه‌های بسیار دیگری هم وجود دارد؛ مثل لبنیات.

تولید ارزان در ایران

چرا کالاهایی که نیروهای انسانی بیشتری درگیر آن هستند، برای صادرات مناسب‌تر است؟
ما در ایران نیروهای متخصص زیادی داریم، اما حقوق آن‌ها ۱٫۵ میلیون تومان، دو میلیون یا سه میلیون است.
در کشورهای اروپایی حقوق یک کارگر عادی و ساده، حداقل سه هزار دلار است. سه هزار دلار حداقل سی میلیون تومان می‌شود.
یعنی یک کارگر ساده حداقل سی میلیون تومان درآمد دارد و اگر این کارگر، متخصص بشود، حقوق او ده هزار دلار می‌شود. برای هر کدام از این شغل‌ها عدد بسیار متفاوتی می‌شود.

اما در ایران ما می‌توانیم کارخانه‌ای راه‌اندازی کنیم -و همه کارخانه‌ها در ایران همین‌طورند- که صد یا دویست نفر کارگر داشته باشد.
اگر بخواهیم به هر کدام از آن‌ها دو یا سه میلیون تومان حقوق بدهیم، مگر در نهایت چقدر می‌شود؟ در معاملات صادراتی هیچ است.
برای همین تولید در ایران بسیار ارزان است.

 

عوامل موثر بر صادرات

اگر به نقشه ایران و کشورهای اطراف آن نگاه کنید، می‌بینید ما در ایران شرایطی داریم که نسبت به کشورهای دیگر عالی است.
سوریه در شمال غرب ایران قرار دارد، عراق در غرب ایران و در شرق هم چین را داریم و اگر قرار باشد محصولی از چین به سوریه بیاید، از لحظه‌ای که سفارش داده شود، یعنی مشتری به یک چینی سفارش بدهد که این محصول را برای او آماده کند، تا مرحله تولید دو یا سه ماه طول می‌کشد.
وقتی محصول تولید شد، برای ارسال باید دو تا سه ماه روی آب بماند تا به این کشور برسد.
بنابراین چون ایران در ناحیه نزدیک‌تری قرار دارد و هزینه‌های تولید هم در آن پایین‌تر است، کشورهایی مانند عراق و سوریه بیشتر از ایران خرید می‌کنند. نه به این دلیل که ایران را دوست داشته باشند و از لحاظ معنوی گزینه خوبی برای آن‌ها باشد، بلکه چون سود بسیار خوبی برای آن‌ها دارد، بار زودتر به دست آن‌ها می‌رسد و این برای هر تاجری بسیار مهم است.
اگر به تاجر بگوییم این بار یک ماه زودتر به دست شما می‌رسد، آیا برای او مهم نیست؟ می‌گویند وقت طلاست، اما وقت برای چه کسی طلاست؟ برای دانشجو؟ برای بیکار؟ وقت برای تاجر طلاست. تاجر می‌گوید: من می‌توانستم در یک ماه این مقدار سود کنم، پس می‌خواهم این بار زودتر به دست من برسد و حتی اگر قیمت محصول بالاتر باشد، حاضرم از ایران بخرم؛ چون در پایان سال به عدد بزرگتری می‌رسم.
پس ایران شرایطی دارد که از لحاظ زمانی و مکانی عالی است.

انحصاری بودن محصول

برخی محصولات انحصاری هستند، یعنی شما این محصول را فقط در ایران می‌بینید و به هر جای دنیا که بروید، می‌گویند این محصول متعلق به ایران است؛ مثل فرش. البته باید بدانید فرش‌هایی که در ایران تولید می‌شود، به کشورهای اروپایی صادر نمی‌شود. یعنی مدل فرشی که در کشورهای اروپایی استفاده می‌شود، شبیه فرش‌های ما نیست، طرح و نقش این فرش‌ها فرق می‌کند و باید سفارشی برای آن‌ها ساخته شود.
مثال دیگر صنایع دستی است. سفال‌هایی که در ایران تولید می‌شود، مخصوص است؛ یعنی کار دست است و به متخصص نیاز دارد تا بتواند این طرح‌ها را به وجود بیاورد. اگر شما به کشورهای مختلف بروید، این موضوع را که می‌گویند ایرانی‌ها باهوش هستند، کاملا لمس می‌کنید.
ایرانی‌ها می‌توانند چنین طرح‌هایی را تولید کنند، اما کشورهای دیگر چنین توانی را ندارند، البته اگر قرار بر کپی کردن و سری‌سازی و تولید انبوه باشد، آن‌ها استاد کپی‌برداری هستند.

پس ما می‌توانیم بر محصولات انحصاری هم تمرکز کنیم؛ یعنی در انتخاب محصول به این موضوع هم فکر کنیم که آیا این محصول منحصر به ایران است یا در کشورهای دیگر هم عینا تولید می‌شود و اگر تولید می‌شود با چه قیمتی. و این موضوع هم در انتخاب محصول بسیار اهمیت دارد.

استراتژی انتخاب محصول

برای اینکه یک محصول تجاری برای خودمان انتخاب کنیم سه شاخصه کلی را بیان کردیم اول اینکه ببینید در محصول خاص خودتان توانمندی، تخصص و مهارت خاصی دارید، اگر دارید که ما مشاورین به آن موضوع فکر می‌ کنیم که آیا آن محصول می تواند گزینه خوبی برای شما باشد یا نه؟

ولی اگر بگویید که من توانمندی خاصی ندارم، به من خرید و فروش را یاد بدهید تا بتوانم از طریق یک کالا این کار را انجام دهم، یک سوال اینجا مطرح می شود که می ‌خواهید چه کالایی را انتخاب کنید؟ آیا به دنبال این هستید کالایی را انتخاب کنید که فقط سودش خوب باشد یعنی سرمایه اجتماعی در آن ندارید، کالا اصلاً در شهر شما هم نیست یا مثلا می گویید من اهل مشهد هستم و زعفران اینجا زیاد است و می خواهم زعفران کار کنم آیا به این شکل محصول خودتان را انتخاب می کنید؟ بر چه اساس و معیاری، می خواهید این محصول را انتخاب کنید؟

قبل از اینکه بخواهید محصولتان را انتخاب کنید از خودتان این سوال را بپرسید که به فرض من در این محصول موفق شدم حالا نهایت درآمدی که می توانم از این محصول داشته باشم چقدر است؟ چقدر ظرفیت دارد؟ چقدر رقیب دارد؟ کدام کشورها خواهان این محصول هستند؟ شما باید بتوانید همه این دیتاها و اطلاعات را به دست بیاورید بعد از اینکه به دست آوردید حالا پلن خودمان را می چینیم که در ماه اول اینطوری کار می ‌کنم، ماه دوم این کار را انجام می ‌دهم، سال اول به این نقطه می‌ رسم و سال دوم با این استراتژی جلو می ‌روم.

برنامه ‌های بلند مدت تجاری در ایران

ما بارها تاکید کردیم که برنامه ‌های بلند مدت در کشور ایران نبندید چون ما در ایران نمی دانیم که واقعاً سه روز بعد چه اتفاقی می ‌افتد و قیمت دلار چقدر می شود، چون تمام اقتصاد کشور به دلار وابسته است یعنی دلار که بالا برود طلا و همه چیزهای دیگر در کشور ما هم بالا می روند، حتی یک ماست هم که شما بخواهید خریداری کنید قیمتش افزایش پیدا می کند.

اگر یک مقداری به این حرف‌ ها با دقت بیشتری توجه کنید یقیناً متوجه می شوید که چه محصولی باید انتخاب کنید.

آشنایی با اصناف در انتخاب محصول

ما صنایع و صنف های مختلفی مثل مثلا پزشکی و سلامت داریم، خیلی ‌ها می ‌گویند که من می خواهم در این صنعت کار کنم حالا در ادامه به آن می پردازیم که شامل چه مواردی می شوند.

 پوشاک، خدمات ساختمانی و تاسیسات، خدمات عمومی و دولتی

خیلی‌ ها می ‌گویند که ما می‌ خواهیم چنین خدماتی بدهیم، افرادی در خارج از کشور هستند که نمی توانند به ایران بیایند و کار زمین های خودشان را در ایران انجام دهند، ما می توانیم این خدمات را ارائه کنیم، این هم به نوعی صادرات محسوب می ‌شود که شما از تخصص، مهارت، ظرفیت ‌ها و توانمندی هایی که دارید برای همین موضوع بهره بگیرید که درآمد دلاری داشته باشید.

صنعت غذا و رستوران

خیلی ها می گویند که می ‌خواهیم در کار غذا و رستوران باشیم، مردم همیشه به فکر شکم خودشان هستند و با این دیالوگ جلو می روند، همه مردم این طرز نگاه شما را دارند یعنی اگر نگاه شما این است که مردم به فکر شکم هستند و پول همیشه در شکم است، این نگاه برای همه است، اما عده ای فراتر از این موضوع فکر می‌ کنند و کالاهایی را انتخاب می ‌کنند که اصلاً کسی اسم آن را هم نشنیده است و از این محصول درآمد بیشتری دارند چون رقابت در آن کمتر است.

شما باید به این موضوع فکر کنید که در محصولی وارد شوید که رقابت در آن کم است، هر چقدر رقیب های شما کمتر باشند شانس پیروزی بیشتر و زودتری را دارید و این موضوع خیلی خیلی برای شما خوشایند خواهد بود.

ما محصولات زیادی را می ‌شناسیم که افراد به راحتی حداقل ماهی ۲۰۰ و ۳۰۰ میلیون تومان از طریق آن سود می کنند چون روی محصولی کار می کنند که خیلی از مردم اصلا نمی دانند این محصول چیست، در واقع آن افرادی که باید این محصول  را خریداری کنند می دانند که این محصول چیست ولی مردم عادی نمی دانند.

این نکته طلایی بازی ماست یعنی مثلا شما مغازه فست فودی دارید و می گویید که من تا دیروز داشتم پیتزا یا کباب می فروختم ولی الان فلافل هم می فروشم، ولی مشکل اینجاست که همه مشتری‌ های شما و حتی آنهایی که مشتری شما نیستند و مثلا 100 میلیون تومان پول دارند و می خواهند کسب و کار داشته باشند هم می دانند که فلافل چیست.

پس این شخص با ۱۰۰ میلیون تومان می آید و رقیب شما می شود یعنی اگر شما تا دیروز 20 تا مشتری داشتید وقتی این شخص کنار شما مغازه فلافلی می زند مشتری های شما را نصف و یا حتی کمتر می ‌کند چون تخصصی فقط روی فلافل کار می ‌کند و مشتری های بیشتری را نسبت به شما جذب می‌ کند پس سهم بازار شما کم می شود.

پس نکته از همین جا شروع می ‌شود که محصولی را انتخاب کنیم که مردم عادی آن را نمی شناسند و نمی دانند چیست که اگر آنها به مشکل خوردند و خواستند کسب و کار خودشان را تغییر دهند و وارد حوزه تجاری شوند بیایند دقیقاً روی محصول ما دست بگذارند.

صنایع پزشکی

مثلا اگر ما لباس های بیمارستانی را به عنوان محصول خودمان انتخاب کنیم شاید کسی به فکرش هم نرسد که بخواهد این کالا را انتخاب کند و افراد خیلی محدودی به این موضوع فکر می ‌کنند، الان در دوران کرونا پارچه های بیمارستان خیلی زیاد معامله می شوند.

پارچه ها حوزه فوق العاده خوبی هستند که وابسته به صنعت پوشاک هم هستند یعنی صنعت ترکیبی است که هم در صنعت و هم در بخش پوشاک مطرح می ‌شود، کمتر کسی به این ماجرا فکر می ‌کند مگر اینکه داستانی مثل کرونا اتفاق بیفتد که عده ای به ذهنشان برسد ماسک تولید کنند و سود زیادی هم نصیبشان می شود بعد عده ای بیکار می نشینند و می گویند که چرا ما درآمد نداریم، چرا دولت برای ما کاری نمی کند.

نگاه کنید و حرف ها را با دقت بفهمید که دولت باید چه کار کند که نمی ‌کند؟ چه کار می تواند بکند که نمی کند؟ دولت می‌ خواهد بودجه های خودش را زیاد کند، برای این کار باید صادرات کند، آیا با دلار 5 هزار تومانی صادرات انجام بدهد بهتر است یا با دلار ۲۴ هزار تومانی، کدام به نفع دولت است؟ معلوم است که دلار ۲۴ هزار تومانی را انتخاب می کند که به نفعش باشد و صندوقش بیشتر پر شود، وقتی این موضوع را فهمیدید حالا باید مسیر خودتان را تغییر دهید.

بخش صنعت، تولید و کشاورزی

خیلی ها علاقمند هستند که وارد این بخش ها شوند و در این حوزه ها کار کنند.

 

 صنعت آرایشی و بهداشتی

آرایشی و بهداشتی فوق العاده هستند، اگه به فکر صادرات هستید این محصول گزینه خیلی خوبی است نه به کشورهای اروپایی و آمریکایی، بلکه به همین کشورهای آسیایی و حوزه خلیج فارس خیلی خوب می ‌توانید روی این صنعت کار کنید.

 

 آموزش و پژوهش، الکترونیک و دیجیتال

خیلی‌ ها از جوان ‌های امروز چون با بحث گوشی موبایل و با تکنولوژی به دنیا آمدند شما اگر یک بچه ۳ ساله را نگاه کنید می ‌بینید که تمام گیم های گوشی موبایل را حفظ است و روی همه بازی ‌ها تخصص دارد پس این نسل دارد با این تیپ تکنولوژی رشد می ‌کند و وقتی بزرگ می شود می گوید من می خواهم وارد این صنعت شوم.

این بچه‌ ها باید بدانند که همه هم نسل های خودشان هم با همین صنعت بزرگ شدند و ما این را انتخاب مناسبی برای صادرات نمی ‌بینیم چون متاسفانه ما تکنولوژی قوی در ایران نداریم پس بهتر است محصولاتی را انتخاب کنید که ایران در آن ها حرفی برای گفتن دارد، اینجاست که من می‌ توانم از توانمندی‌ های ایران بهره بگیرم.

منابع و صنایع مهم در ایران

سوالی که ممکن است برای شما پیش بیاید این است که ایران در چه صنایعی حرفی برای گفتن دارد؟ اصلا این موضوع یعنی چی که به ما فهماندند ایران خیلی ضعیف است و کشور خیلی محدودی است؟

تا حالا برایتان این سوال ایجاد شده است که چرا اسرائیل و آمریکا به دنبال این هستند که از ایران بهره بگیرند و دارند ایران را تخریب می ‌کنند؟ یا آمریکا با سوئد و بلژیک زیاد درگیرِ نمی ‌شود پس به ایران و عراق چه کار دارد؟ چرا دعوا فقط در همین منطقه اتفاق می ‌افتد؟

خداوند منابع زیادی را در این منطقه قرار داده است که خوشبختانه ایران هم در همین منطقه است و می شود از این منابع بهره گرفت یکی از این منابع، منابع طبیعی است یعنی ۱۰۰ درصد گوشی موبایلی که دست شماست از منابع طبیعی ساخته شده است و بیشتر از ۹۹ درصدش از دل خاک تولید می ‌شود، پس داستان اینجا خیلی مهم می شود که چند عنصر در خاک وجود دارند که این کالا از آن ها تولید می ‌شود و ایران همه این عناصر را دارد، پس منابع خیلی زیادی در ایران وجود دارد و همه خواهان ایران هستند اما با سیاست ها و باورهای ایران مشکل دارند ولی با محصول، کالا و منابع ایران مشکلی ندارند و این ها را می خواهند.

ارزش پول ایران

 

از آنجایی که می ‌بینیم ارزش پولمان کم است و با هزار تومان یعنی ۱۰ هزار ریال نمی توانیم چیزی خریداری کنیم یعنی واحد پول ما که ریال است اما ۱۰ هزار تا از آن هم هیچ ارزشی ندارد ولی در یک کشور اروپایی که واحد پولش دلار است می بینید که یک دلار آن ها هم ارزش دارد.

یک زمانی کشوری مثل هند را مسخره می کردیم و می ‌گفتیم اگر بخواهیم یک شانه تخم مرغ خریداری کنیم باید کلی پول می بردیم الان در ایران هم دقیقا همین‌ طور است، درست است که تراول چاپ شده است و ارزش پول کاهش پیدا کرده است و یک اسکناس بیشتر نمی دهید، اما اگر بخواهید ریالی حساب کنید دقیقا برای خریدن یک شانه تخم مرغ باید کلی پول همراه خودتان ببرید، این بلایی است که خود مسئولین بر سر ما آورده اند که ما الان با این بحث ها کاری نداریم.

انتخاب محصول و نیروی انسانی ایرانی

بحثی که خیلی مطرح است این است که من می ‌خواهم کالا و محصولی را انتخاب کنم پس اولا باید کالایی را انتخاب کنم که ایرانی باشد چون کالای ایرانی به نسبت همان کالا، اگر در جهان بخواهید آن را مقایسه کنید ارزان تر است و حتی می ‌شود کیفیتش را هم ارتقا داد.

یعنی به فرض من می خواهم یک لیوانی را تولید کنم که منابعش در ایران از دل خاک است حالا آیا خاک ایران ارزان تر است یا خاک کشورهای اروپایی و آمریکایی؟ این نکته است، و نکته بعدی که اهمیت دارد کارگر و نیروی انسانی است، که نیروی انسانی (به ریال) کجا ارزان تر است؟ چون من در ایران کار می ‌کنم باید همه پول هایم بر حسب ریال باشند، یک کارگر ایرانی دو میلیون تومان حقوق می‌‌ گیرد و یک کارگر چینی، اروپایی و آمریکایی و حتی عراقی که نزدیک ما هستند این ها دارند چقدر حقوق می گیرند؟ به این موضوع فکر کنید.

اگر آن کارگر اروپایی بخواهد همان ۸ ساعت کاری که ما در ایران انجام می دهیم را برای ما انجام دهد می گوید من 3 هزار دلار می گیرم (منظورمان کارگر معمولی است که سواد آنچنانی ندارد و فقط می خواهد پشت دستگاه بنشیند و کارها را انجام دهد نه متخصص) می بینیم اگر به تومان خودمان بخواهیم حساب کنیم و ۳۰۰۰ دلار را در ۲۴ هزار تومان ضرب کنیم عدد خیلی زیادی می شود.

بله آنها دلاری پول به دست می ‌آورند و دلاری هم خرج می‌ کنند و این طبیعی است اما وقتی دلاری پول به دست بیاورند چون ارزش پول ما پایین است و ریالی خرج کنند خیلی به نفعشان است برای کسی که در ایران زندگی کند و درآمد 3000 دلاری داشته باشند خیلی لذت بخش است به شرطی که دلاری پول بگیرد.

درآمد دلاری داشتن

یک زمانی کارمندها و کارگرهای کشتیرانی همه حقوق هایشان دلاری بود یعنی ۱۵ سال است که اقتصاد ما دقیقاً فلج شده است، قبلا کارمندهای کشتیرانی خیلی خوشحال بودند از اینکه درآمدهای دلاری دارند و جوان‌ هایی که ۲۵ سالشان بود و در کشتیرانی کار می کردند به راحتی در کمتر از یکسال می توانستند دو دستگاه خانه خریداری کنند چون درآمدشان دلاری بود.

قبلا چهار ماه روی آب بودند و چهار ماه استراحت می ‌کردند و زمانی که استراحت می‌ کردند نصف درآمد دلاریشان را هم داشتند و لذت می بردند، هر کدام تقریباً بین 7000 تا ۱۲000 دلار، بسته به آن جایگاه و پوزیشنی که چه سمتی داشتند حقوق می ‌گرفتند اما کشتیرانی گفت که دیگر نمی ‌توانیم به شما دلاری حقوق بدهیم.

الان باید به این موضوع فکر کنید که چه مشاغلی هستند که می ‌شود از آنها درآمد دلاری به دست آورد؟ متاسفانه کلاهبردار در همه کسب و کارها و در همه جا وجود دارد یعنی یک عده ای همین حرف ‌هایی که من مشاور به شما می زنم را می فهمند و می گویند که اگر دلاری درآمد داشته باشیم خیلی خوب است و می آیند کسب و کارها را به نوعی تعریف می‌ کنند که می‌ گویند شما کار نکنید ولی درآمد دلاری داشته باشید.

ما در تجارت می گوییم که شما باید کار کنید، مذاکره کنید، معامله کنید، یاد بگیرید تا پول دلاری به دست بیاورید ولی یک عده ای می گویند که کار نکنید ولی دلاری به دست بیاورید، مثلا یک دستگاه خریداری کنید و بیت کوین تولید کنید یا پولتان را در بورس بگذارید که راحت پولدار شوید.

متاسفانه شیاد و کلاهبردار زیاد است و افراد به خصوص جوان ‌ترها خیلی راحت فریب می خورند، سریع حرف ها را می فهمند اما مسیر را تشخیص نمی‌ دهند و می ‌گویند به گفته این استاد اگر درآمد دلاری داشته باشیم درست است اما مسیر را تشخیص نمی دهند که از کدام مسیر باید به آن درآمد رسید، مسیر را اشتباه می روند و به مشکل می ‌خورند، پس فریب نخورید بلکه به خوبی تحلیل کنید، مسیر را بفهمید و با دقت کارهای خودتان را پیش ببرید.

سفر و گردشگری

موضوعی است که برای همه دنیا مهم است، متاسفانه از زمانی که کرونا اتفاق افتاد می ‌بینید که مردم در فضای حقیقی حضور ندارند و به این صورت سفرها کم می شوند و اقتصادها نابود می ‌شوند، ما در سفر و گردشگری زیاد حرفی برای گفتن نداشتیم که مشتری خارجی بگیریم، در واقع داشتیم ولی آنچنان که مثلاً ترکیه دارد ما نبودیم پس زیاد روی آن مانور نمی‌ دهیم.

اما در همین سفر و گردشگری ما بحث توریست درمانی را مطرح می ‌کنیم، خدا را شکر تخصص در ایران خیلی زیاد شده است، می ‌بینید که پزشکان با مهارت، زیاد داریم دکتر های خیلی خیلی تخصصی داریم و هزینه درمان در ایران پایین است پس نیروی متخصص هم در ایران زیاد پیدا می شود و اگر همین پزشک برود در کشور خارجی زندگی ‌کند پول های چند برابری به دست می ‌آورد اما دوست دارد در ایران زندگی کند، آرمان ها و اهدافی برای خودش دارد.

شما می توانید مشتری خارجی را اینجا بیاورید، خیلی ‌ها برای درمان از عراق به ایران می آیند و نمی‌ دانند که باید پیش چه کسی بروند و نیاز دارند یک مشاور یا فردی باشد که آنها را راهنمایی کند و حاضر است که مثلا ۱۰ هزار دلار به شما بدهد که کارهایش در ایران از صفر تا صد با شما باشد (تاکسی گرفتن، رزرو هتل، هماهنگی با پزشک و …) و همه آن ها تمایل دارند که پول بدهند تا دیگران کارهایشان را در ایران هماهنگ کنند چون پولشان ارزش پیدا کرده است.

فرض کنید پول ایران برای شما ارزش پیدا می کرد و شما می خواستید به یک کشور ناشناخته بروید و می ‌دانستید که در آنجا مزیت ‌ها و زیبایی های خاص خودش را دارد، آیا حاضر نبودید که مثلا ۵ میلیون تومان پول بدهید تا یک نفر همه کارها (رزرو بلیط هواپیما، رزرو هتل و غذا، هماهنگی با پزشک و …) را برای شما انجام ‌دهد؟

دقیقا همین حس الان برای خارجی ها است، یعنی فردی می خواهد از عراق به ایران سفر کند می‌ گوید نهایتا بخواهم 2000 دلار هزینه کنم و با این پول در ایران به مدت یک هفته لذت می‌ برد در حالی که با همین 2000 دلار در کشور خودش نمی توانست هیچ کار خاصی را انجام دهد پس این مباحث را به خوبی درک کنید تا بتوانید بهتر تصمیم بگیرید.

چاپ و تبلیغات

ما در بحث صنعت چاپ در ایران خیلی قوی هستیم، متاسفانه یکسری محدودیت هایی داریم و در صادرات یکسری کارهای سخت تری را باید پیش ببریم ولی درآمد فوق العاده زیادی در آن است اما باز تبلیغات صنعت بسیار بسیار وسیع ‌تری است و اگر ما بحث چاپ و کاغذ را کنار بگذاریم می ‌بینیم که ما با یک صنعت بسیار بسیار بزرگی در تبلیغات روبرو هستیم که درآمدهای بسیار بالایی هم در آن است و این هم موضوعی است که خیلی خوب می‌ توانید در آن کار کنید.

ورزش، سرگرمی، هنر، خودرو، وسایل نقلیه و سایر

اگر ما بخواهیم همه این صنایع را باز کنیم و توضیح دهیم زمان زیادی لازم است.

صنعت پوشاک

از پارچه ها، خود پوشاک که شامل زنانه، مردانه، بچه گانه و همه لباس ها را شما در نظر بگیرید، از لوازم و تجهیزات خیاطی، مزون ها و طراحی لباس اگر تخصص دارید خیلی خوب هستند، خیلی‌ ها می ‌گویند تخصص ما در طراحی لباس و مد است که این خیلی صنعت بزرگی است و پول های خیلی خوبی هم در آن است، سیسمونی هم عالی است، بحث کفاشی، ماشین آلات و مواد اولیه هم همینطور می باشد.

یک نکته ای در رابطه با انتخاب محصول وجود دارد که ما از بچگی یاد گرفتیم خوراک، پوشاک و مسکن، فهمیدیم این سه تا یک نیاز هستند، اما ما می گوییم هر صنعتی که وابسته به این سه تا باشد آن هم نیاز است یعنی مثلاً ما می ‌گوییم جوراب جز پوشاک است و یک نیاز می باشد، جوراب باید به یک طریقی تولید شود پس صنعت و دستگاه وابسته به آن هم نیاز است و تجارت آن دستگاه هم عالی است.

اینجاست که می‌ گوییم همه مردم در آن وارد نمی ‌شوند، مردم اصلا به این موضوع فکر نمی ‌کنند، جوراب را می ‌شناسند ولی دستگاه جوراب بافی اصلاً به ذهنشان هم نمی رسد یعنی اگر بگوییم ۱۰۰ درصد جوراب را بشناسند دستگاه جوراب بافی را ۲ درصد می شناسند یعنی رقابت به شدت کاهش پیدا می‌ کند این یک مثال خیلی خیلی آماتور و ساده است برای اینکه شما درک کنید که چقدر محصول وجود دارد، ما بیش از ۱۰ هزار محصول داریم که می‌ توانیم در صنعت آن کار کنیم و این عالی است.

بحث کفاشی، لباس زیر، رگال و مانکن، کیف و کفش، چرم (چرم خودش دنیایی دارد)، شال، روسری، ملزومات حجاب که تنوع های خودش را دارد، کالای خواب خیلی ها علاقمند به این صنعت هستند، لوازم ایمنی، ترافیکی و آتش نشانی، لباس ‌های فرمی که وجود دارد این ها همه در صنعت پوشاک مهم هستند، دستکش های مختلفی که وجود دارد و تجهیزات ایمنی و کارمندی، حتی نخ و کاموا نیز وابسته هستند، خود لباس ها تولید شده از یک نخ و پنبه ای هستند که همه جز صنایع وابسته هستند و می شود خیلی روی آن ها کار کرد.

زیاد در بازار صادراتی روی پنبه مانور نمی دهیم چون کشور ایران خودش به شدت به آن نیاز دارد اما وقتی تولید می‌ شود ارزش افزوده دارد، حالا و شال و روسری را صادر کنیم اشکالی ندارد ولی آن مواد خام را زیاد دولت ما چون خودش نیاز دارد اجازه صادرات به آن نمی ‌دهد، یک سری چیزها محدود می ‌شوند و اجازه نمی ‌دهند که بخواهیم خام ‌فروشی و صادرات کنیم.

پس دنیای بسیار بزرگی است و شما شاخصه هایش را امروز یاد گرفتید که می توانید به چه محصولاتی فکر کنید، که آیا من کسی را دارم؟ سرمایه اجتماعی در آن دارم یا نه؟ آیا خودم تخصص دارم؟ آیا در استان یا در شهر من هست یا نه؟ از این ها می توانید برای انتخاب محصول تجاری بهره بگیرید اما به هر انتخابی که رسیدید حتماً با مشاورین آراد برندینگ ارتباط بگیرید آن ها شما را به صورت رایگان راهنمایی می کنند که چه محصولی برای شما بهتر است یعنی شرایط شما و توان مالی تان را می ‌سنجد اینکه بخواهید مثلاً در صنعت چرم کار کنید اشکالی ندارد ولی برای چرم با چه بودجه تبلیغاتی می خواهید تبلیغات کنید تا مشتری پیدا کنید.

مثلا شما می‌ گویید بودجه من ۲۰ میلیون تومان است و آن ها به شما می ‌گویند که صنعت چرم خوب است که در آن وارد شوید یا نه، یک دفعه توان مالی تان ۵ میلیون تومان می شود بعد به شما می گویند که نه اگر می خواهید با ۵ میلیون تومان چرم را انتخاب کنید این کار را انجام ندهید چون رقیب هایش بیشتر از ۵ میلیون نفر هستند یعنی با ۵ میلیون تومان چون رقابت در آن زیاد است شما دیده نمی شوید پس این پول را در صنعتی خرج کنید که رقیبش کمتر است و مشاورهای آراد برندینگ، تخصصی این موضوع را هم در بازار داخل و هم در بازارهای صادراتی به شما اطلاع خواهند داد تا کامل موضوع را درک کنید و بتوانید بهترین محصول را برای خودتان انتخاب کنید.

برچسب ها: بدون برچسب
0

Add a Comment

برای افزودن دیدگاه باید وارد شوید .